Dünya bildiğiniz gibi değil

Işıl Eğrikavuk’un “Karanlık Kütüphane” adlı sergisi Rampa İstanbul’da açıldı. Eğrikavuk sergisinde, Türkiye toplumsal tarihine çokkatmanlı bir bakış sunuyor

Güncel sanatın yaşadığımız zamana odaklanışı, karmaşık gibi görünen pek çok kavramı yeniden düşünebilmek için olanak sağlar. Her sergi bir karşılaşmadır. Sanatçı, izleyiciyi kesin bir bilme halinden çok, açık uçlu bir deneyime çağırır. Işıl Eğrikavuk’un Rampa İstanbul’da geçenlerde açılan Karanlık Kütüphane adlı sergisi de böylesi bir izleyici deneyimine davet ediyor bizi.

İşlerinde çoğunlukla gerçeklik, kurgu, olay ve performans gibi kavramlara eğilen sanatçı, Rampa İstanbul’daki sergisiyle, Türkiye toplumsal tarihine katmanlı bir bakış sunuyor. Sergi, izleyiciyi pasif, tek taraflı bir alımlayıcı olma konumundan sıyrılıp, aktif ve sorgulayıcı bir pozisyon almaya cesaretlendiriyor.

TARİH YAZIMINA MÜDAHALE
İlk bakışta bir belgesel izlenimi veren video, 1980 yılının eylül ayında Özgürlük Cephesi olarak bilinen örgütün üyeleri tarafından kaçırılan 12 kişiden biri olan Mart’ın tanıklığını içeriyor. Mart, kamera arkasındaki sanatçının kaçırılma sonrası neler yaşandığına dair sorularını kimi zaman doğrudan kimi zaman çekingen bir dille yanıtlıyor. İngilizce gelişen diyaloglarda Mart, iki yıl boyunca bir kütüphaneye kapatılarak, her gün kendilerine verilen konu başlıklarını kütüphanedeki kitaplardan nasıl sildiklerini, gündelik rutinlerinin neler olduğunu aktarıyor. Tarih yazımına müdahale etmekle görevli bu 12 kişi, Mart’ın anlatımıyla ilk kez gün ışığına çıkıyor.

OYUNCU İLE YÖNETMEN ARASINDA
Ancak Mart’ın kütüphaneden çıkarabildiği tek nesneyi inandırıcılığı arttırması için kameraya göstermesini isteyen sanatçı, kameranın önüne doğru hareket ettiği sırada birden Türkçe konuşuluyor. Bu noktadan itibaren de kendimizi inandırıcılık ve gerçek üzerine konuşmaya başlayan bir yönetmen- oyuncu diyalogunun ortasında buluyoruz. Oyuncu, Batılı bakışın bizimki gibi coğrafyalarda geçen bu tip hikâyelere nasıl önyargılarla yaklaştığına değiniyor. Yönetmen de rolden neler beklediğinin ipuçlarını veriyor.

YASAK KİTAPLAR KÜTÜPHANESİ
Eğrikavuk, farklı bu iki hikâyeyi paralel kurguyla biraraya getirerek resmî tarih anlatılarını ve medyanın rolünü parodileştiriyor. Anaakım belgesellerin ve medyanın, aslında olayları yeniden kurgulayan metinler ürettiğine işaret ediyor. Türkiye’de bugüne kadar yasaklanan 23 bin kitaptan bir seçkinin yer aldığı kütüphane kısmında ise yaşadığımız toplumsal gerçekliğin ne kadar absürt olduğunun ayırdına varıyoruz.

Işıl Eğrikavuk, Karanlık Kütüphane’de aşina olduğumuz dünya temsillerinin göründüğü kadar basit olmadığını ortaya koyuyor. Sosyal gerçekçilik, kültürel temsiliyet ve görünen dünyanın sahicilik iddiasındaki imajlarını yeniden sorgulayan sanatçı, etik ve estetik arasındaki karmaşık ilişkiye izleyiciyi de dâhil etmeyi başarıyor. Sergi, 26 Mayısa kadar Rampa’da görülebilir.

Kaynak = http://arsiv.taraf.com.tr/haber-dunya-bildiginiz-gibi-degil-154131/

No Comments Yet.

Leave a comment

You must be Logged in to post a comment.