Change Will Be Terrific

Dönüşüm Muhteşem Olacak (2012)
Change Will Be Terrific / Dönüşüm Muhteşem Olacak  (2012)

 Performance, photo series, song!

‘Change Will Be Terrific’, a collaboration of Işıl Eğrikavuk and Jozef E. Amado is a performance and an exhibition that models itself as a talk show.

Presented by journalist and TV host Sevim Gözay, the performance hosts Egypt’s ‘most famous’ writer Amira Hanafi, a Middle Eastern chef who lives in İstanbul, Yasser Dallal and architect Pars Pınarcıklığlu.

Architect Pınarcıklıoğlu announces the highlight of the night, a project called 3P, which claims to buy and exhibit Pyramids, Parthenon and Palymira alternatively to Istanbul’s Taksim square. Moving along the lines of fiction and reality, the performance concludes with a rap song Karar Bizim (It’s Our Decision) written by Işıl Eğrikavuk, Jozef E. Amado and famous rap artist Fuat Ergin.

Realized one year before Gezi events, the performance touches on several issues, the cementizing of Istanbul’s famous Taksim area and booming its tourism potential, the lack of producing new cultural sites, and Turkey’s politics (or lack of) of helping its neighbor countries.

 

 

Işıl Eğrikavuk ve Jozef E. Amado’nun ortak üretimi olan ‘Dönüşüm Muhteşem Olacak’ talk show formatında ilerleyen bir performans ve bir sergiden oluşuyor.

Gazeteci ve televizyoncu Sevim Gözay’ın sunduğu talk-show formatındaki bu performansın konukları Mısır’ın en ünlü yazarı Amira Hanafi, Türkiye’de yaşayan Ortadoğulu lokantacı Yasser Dallal ve mimar Pars Pınarcıklıoğlu. Pınarcıklıoğlu’nun açıkladığı vePiramid, Parthenon ve Palmira’nın dönüşümlü olarak Taksim Meydanı’nda sergilenmesini öneren 3P projesi ise gecenin süprizini oluşturuyor. Kurgu ve gerçek arasında ilerleyen performansın sonunu ise Eğrikavuk, Jozef Amado ve Fuat Ergin’in birlikte yazdığı ‘Karar Bizim’ adlı şarkı belirliyor.

Gezi’den bir yıl önce gerçekleşen bu performansta, Taksim’in bir turizm merkezi yapılma politikalarına, kültürel değer üretme eksikliğine,  ve Türkiye’nin komşularına yardım politikalarının gönderme yapılır. Bunu yaparken, Taksim Meydanı’nı bir metafor olarak kullanarak kentin değişim süreci hakkında olduğu kadar, bu değişimde alınan kültürel politikalarla ilgili tavır üzerine de düşünülür.

Comments are closed.