Reverse Corner

Ters Köşe   (2013)
Reverse Corner /Ters Köşe (2013)

Video, sound installation and photo series

“Reverse Corner” takes its name from a soccer term that refers to an unexpected shot that tricks the goal keeper into protecting one side of the goal when in fact the ball enters the other side.  Media coverage of the Gezi Park events tends to pit protesters against the police, much like a competitive sport with opposing sides.  Eğrikavuk questions this dichotomy and explores the boundaries between “us” and “them.”  Thus “reverse corner” becomes a metaphor for the Gezi Park movement that underlined the importance of public space usage and public participation in cultural policies.

The installation features a video projected in an environment that mimics a soccer stadium, alongside photographs and a grouping of sculptures that call to mind police helmets in formation.  The photographs, printed to resemble surveillance photos, depict a performance in which a civilian and a police officer exchange clothes.  This role reversal is further explored in the sculptures that feature a recording embedded inside the helmet.  The viewer is invited to wear the helmet and hear the story of a young man’s conflicted path to becoming a police officer.  As one moves further into the installation it becomes clear that this is the background story of the contestant featured in the video.

From the bleachers viewers watch a fictional game show that is loosely based on the television show “Goal Show” which aired in the late 1990s-early 2000s, and had contestants attempt penalty shots in order to win prizes.  Here again we encounter a young man who is the main contestant in the game.  He has completed his university studies in archaeology and unable to find a position in his chosen field, he takes a job as a police officer.  Unwittingly he finds himself on the front lines of the Gezi protests.  As he recounts his tale fact and fiction intermingle, creating a startling meditation on authority, duty, and the media spectacle.

 

 

 

Solo sergi: Video, ses enstalasyonu ve fotoğraf serisi.

"Ters Köşe” başlığını, kaleci bir tarafı korurken topun diğer taraftan gelmesiyle onu aldatarak yapılan beklenmedik bir şuta referans veren bir futbol teriminden alıyor.

Yerleştirme futbol stadını andıran bir ortamda sunulan bir video projeksiyonundan oluşuyor. Tribünlerden videoyu izleyen seyirciler, genel hatlarıyla 1990ların sonu 2000lerin başında yayınlanan ve yarışmacıların ödül kazanmak için penaltı vuruşları yaptığı “Gol Şov” adlı bir yarışma programının katılımcısının hikayesini dinliyor.

Programın katılımcısı, Ferit, üniversitede aldığı arkeoloji eğitiminin ardından arkeolog olmayı ummuş bir erkek. Mezuniyetinden sonra alanında bir iş bulamayınca polis memurluğuna başlayan katılımcı, Gezi protestolarında kendini istemeden de olsa ön sıralarda buluyor. Öyküsünü anlatırken otorite, vazife, medya temsili üzerine şaşırtıcı düşünceler oluşturacak şekilde gerçekle kurgu birbirine karışıyor.

Kasklarda yer alan ses enstalasyonunda ise izleyici kaskı takarak ise Ferit’in hikayesini dinleyebiliyor. Takas (2013) adlı fotoğraf serisi ise bir polis memuru ve bir sivilin üniforma değişimini uzaktan gösteriyor.

Comments are closed.